Publikováno 25. listopadu 2025

Řidiči dělají při mytí auta v zimě zásadní chybu. Pokud děláte tyto 3 věci, pak na to draze doplatíte

Řidiči dělají při mytí auta v zimě zásadní chybu. Pokud děláte tyto 3 věci, pak na to draze doplatíte

Zasněžené cesty, posypová sůl, břečka a šedý povlak na karoserii. V zimě auto vypadá špinavé už po pár kilometrech, takže mnoho řidičů raději mytí odloží na jaro. Jízdou v soli a nečistotách však trpí nejen lak, ale hlavně podvozek, prahy a skrytá místa, kde koroze začíná nenápadně a opravy pak stojí desetitisíce.

Zimní mytí auta je proto nutnost, ne zbytečný luxus. Problém je v tom, že se často provádí ve špatný okamžik a nevhodným způsobem. Pak se řidič místo čistého auta dočká popraskaného laku, zamrzlých dveří nebo zaseklé parkovací brzdy. Odborné zdroje přitom popisují několik jasných pravidel, jak auto v zimě mýt bezpečně a jakým návykům se raději vyhnout.

Zimní mytí auta není jen o vzhledu

Sůl, kterou silničáři sypou na vozovky, je pro karoserii a podvozek velmi agresivní. Usazuje se na prazích, podbězích a spodku vozu a v kombinaci s vlhkostí urychluje korozi plechů i poškození ochranných nástřiků. Pravidelné zimní mytí pomáhá odstranit nánosy soli a snížit riziko koroze, zejména na podvozku.

Muž myje svůj automobil v automyčce
V zimě je důležité auto pravidelně zbavovat agresivní posypové soli. Foto: Freepik

Odborné články se shodují, že v zimě by se auto mělo mýt častěji než v létě. Některé zdroje radí zhruba jednou za dva týdny, zvlášť když jezdíte po silnicích, které se intenzivně solí. Důležité mytí je také v období oblevy, kdy se z auta dají nejsnáze smýt zbytky soli a špíny.

Zimní mytí ale není jen o frekvenci. Zásadní je způsob, jakým auto myjete, teplota vzduchu, volba myčky a následná péče.

Kdy a kde má zimní mytí smysl

Odborníci doporučují mýt auto v době, kdy teplota není hluboko pod nulou a kdy je šance, že auto po mytí dobře oschne.

Někteří odborníci varují před mytím při teplotách kolem minus deseti stupňů Celsia a nižších, pokud pak auto parkujete venku. V takových podmínkách voda velmi rychle zamrzá v těsnění, zámcích a spárách a hrozí problémy při otevírání dveří nebo kufru.

Pozornost si zaslouží i volba konkrétní myčky:

  • Bezkontaktní box umožní šetrné opláchnutí soli a špíny, ale musíte dávat pozor na proud vysokotlaké vody a na to, kam míří.
  • Tunelová nebo portálová myčka nabídne program s mytím podvozku a voskem, který chrání lak před nečistotami a usnadňuje následné mytí.

V zimě se vyplatí zvolit program s mytím podvozku a závěrečným voskováním. Podvozek je nejvíce vystaven soli a vosk pomáhá vytvořit ochranný film na karoserii.

Žena leští karoserii vozu
Auto je vhodné po mytí také důkladně osušit, zejména pokud se teploty pohybují okolo nuly. Foto: Freepik

Co se s autem děje po vyjetí z myčky v mrazu

Když v mrazivém počasí vyjedete z myčky, voda zůstává v těsnění dveří, kolem zámků, v okolí zpětných zrcátek a v dalších spárách. Pokud auto hned poté odstavíte venku, voda v těchto místech může během krátké chvíle zmrznout. Výsledkem jsou přimrzlé dveře, zamrzlé zámky a obtížné otevírání kufru.

Kromě toho voda ulpívá i na podvozku, brzdových komponentech a v podbězích. Pokud zde dlouhodobě zůstává směs soli a špíny, zrychluje se vznik koroze a zkracuje se životnost podvozkových dílů.

Největší chyby při zimním mytí: Tyto tři návyky vás vyjdou nejdráž

Pokud při zimním mytí auta děláte následující tři věci, zaděláváte si na problémy, které se mohou projevit až za několik měsíců, ale o to víc budou stát.

1. Myjete auto v hlubokém mrazu a necháte ho venku zmrznout

První zásadní chyba je mytí auta ve chvíli, kdy je venku hluboko pod nulou, a následné odstavení vozu na mrazu. Voda v těsnění, zámcích, kolem oken i v podbězích rychle zmrzne a ráno můžete zjistit, že neotevřete dveře, kufr nebo že vám nepůjdou stáhnout okna.

Odborníci doporučují mytí raději odložit, pokud teploty padají k hodnotám kolem -10 °C, nebo využít temperovanou či vyhřívanou myčku a po mytí s autem ještě chvíli jezdit, aby proudící vzduch a teplo z provozu pomohlo vodu odpařit.

Drahý důsledek: poškozené těsnění, zlomené kliky při násilném otevírání dveří nebo zničené zámky, které je nutné měnit.

Žena myje auto ve vysokotlaké myčce
Na mytí auta v zimě nepoužívejte horkou vodu ani příliš vysoký proud. Foto: Freepik

2. Používáte horkou vodu a vysoký tlak na promrzlý lak a spáry

Druhou častou chybou je snaha pomoci si horkou vodou nebo příliš intenzivním proudem z vysokotlaké pistole. Na promrzlém laku a skle může příliš horká voda způsobit teplotní šok a u již oslabeného nebo poškozeného skla hrozí prasknutí.

Je také velký rozdíl mezi šetrným oplachem a mířením úzkého proudu vody přímo do spár a na zámky. Při zimním mytí by proud vysokotlakého zařízení neměl mířit přímo do zámků ani do spár, jinak v těchto místech hrozí rychlé zamrznutí vody.

Drahý důsledek: poškozený lak nebo sklo a zamrzlé či zatuhlé zámky, které bude muset řešit servis.

3. Auto po mytí pořádně nevysušíte a podvozek necháte bez ochrany

Třetí kritický návyk je spolehnutí se pouze na krátký sušící program v myčce a úplné vynechání dosoušení a péče o podvozek. Odborné články otevřeně říkají, že žádná technologie nedokáže auto usušit úplně a že pro perfektní výsledek je potřeba ruční dosušení.

Zvlášť v zimě byste měli po vyjetí z myčky věnovat pár minut navíc těmto místům:

  • Těsnění kolem dveří a kufru
  • Oblast zámků, klik a zpětných zrcátek
  • Prahy, nástupní hrany a oblasti, kde voda stéká

Podvozek je potřeba nejen opláchnout od soli, ale také chránit. Doporučuje se v zimě používat programy s mytím podvozku a pravidelně kontrolovat, zda na spodku vozu nezačíná koroze.

Drahý důsledek: rez na prazích a podlaze, předčasné poškození brzdových trubek, výfuku a dalších dílů, které mohou znamenat velmi nákladnou opravu nebo dokonce nutnost auto předčasně prodat.

Muž myje čelní sklo automobilu
Při mytí auta v zimě je nutné dodržet několik pravidel. Foto: Freepik

Jak se o auto v zimě starat lépe

Kromě vyhnutí se těmto třem chybám se vyplatí osvojit si několik jednoduchých návyků, které prodlouží životnost auta a zvýší bezpečnost jízdy:

  1. Myjte auto pravidelně, ne jednou za celou zimu. Odborníci doporučují v období soli a břečky mýt zhruba jednou za dva týdny, podle intenzity provozu.
  2. Vybírejte myčku s programem na mytí podvozku a s možností aplikace vosku nebo sealantu, který chrání lak před solí a nečistotami.
  3. Po mytí ručně osušte těsnění, prahy a místa kolem zámků a zrcátek. U těsnění použijte silikonový olej nebo speciální přípravek, který zabraňuje přimrzání a vysychání pryže.
  4. Nezapomeňte na zimní směs do ostřikovačů s dostatečnou mrazuvzdorností a na kontrolu stěračů. Staré nebo popraskané gumičky v kombinaci se špinavým sklem zhoršují výhled a zvyšují riziko nehody.
  5. Po mytí, kdy jsou brzdy a podvozek mokré, pokud možno nezatahujte parkovací brzdu při dlouhém stání v mrazu. Voda může v lanovodech a brzdových mechanismech zmrznout a brzda zůstane zaseknutá.

Správně provedené zimní mytí auta je investice, která se vrátí v podobě pomalejší koroze, menšího opotřebení dílů a vyšší zůstatkové hodnoty vozu. Stačí vyhnout se třem zmíněným návykům a doplnit je několika jednoduchými kroky. Auto se vám odmění tím, že i po letech zimního provozu bude vypadat a fungovat mnohem lépe.

Zdroj: Autorský text, redakce Kapitalio.cz, Portalridice.cz, Volvista.cz, Auto.cz, Az-Pneu.cz, Nanotech-Europe.cz; Náhledová fotografie: Freepik

Autor článku

Alice Kollárová

Když zrovna nevytvářím poutavé články, ráda si přečtu dobrou knížku, vypiju šálek kvalitního čaje nebo se ztrácím ve změti kytarových akordů. Mým cílem je se ve psaní neustále zlepšovat a dělat čtenářům svou prací hezčí den.

error: Content is protected !!