Řidiči dělají při mytí auta v zimě zásadní chybu. Pokud děláte tyto 3 věci, pak na to draze doplatíte
Zasněžené cesty, posypová sůl, břečka a šedý povlak na karoserii. V zimě auto vypadá špinavé už po pár kilometrech, takže mnoho řidičů raději mytí odloží na jaro. Jízdou v soli a nečistotách však trpí nejen lak, ale hlavně podvozek, prahy a skrytá místa, kde koroze začíná nenápadně a opravy pak stojí desetitisíce.
Zimní mytí auta je proto nutnost, ne zbytečný luxus. Problém je v tom, že se často provádí ve špatný okamžik a nevhodným způsobem. Pak se řidič místo čistého auta dočká popraskaného laku, zamrzlých dveří nebo zaseklé parkovací brzdy. Odborné zdroje přitom popisují několik jasných pravidel, jak auto v zimě mýt bezpečně a jakým návykům se raději vyhnout.
Zimní mytí auta není jen o vzhledu
Sůl, kterou silničáři sypou na vozovky, je pro karoserii a podvozek velmi agresivní. Usazuje se na prazích, podbězích a spodku vozu a v kombinaci s vlhkostí urychluje korozi plechů i poškození ochranných nástřiků. Pravidelné zimní mytí pomáhá odstranit nánosy soli a snížit riziko koroze, zejména na podvozku.

Odborné články se shodují, že v zimě by se auto mělo mýt častěji než v létě. Některé zdroje radí zhruba jednou za dva týdny, zvlášť když jezdíte po silnicích, které se intenzivně solí. Důležité mytí je také v období oblevy, kdy se z auta dají nejsnáze smýt zbytky soli a špíny.
Zimní mytí ale není jen o frekvenci. Zásadní je způsob, jakým auto myjete, teplota vzduchu, volba myčky a následná péče.
Kdy a kde má zimní mytí smysl
Odborníci doporučují mýt auto v době, kdy teplota není hluboko pod nulou a kdy je šance, že auto po mytí dobře oschne.
Někteří odborníci varují před mytím při teplotách kolem minus deseti stupňů Celsia a nižších, pokud pak auto parkujete venku. V takových podmínkách voda velmi rychle zamrzá v těsnění, zámcích a spárách a hrozí problémy při otevírání dveří nebo kufru.
Pozornost si zaslouží i volba konkrétní myčky:
- Bezkontaktní box umožní šetrné opláchnutí soli a špíny, ale musíte dávat pozor na proud vysokotlaké vody a na to, kam míří.
- Tunelová nebo portálová myčka nabídne program s mytím podvozku a voskem, který chrání lak před nečistotami a usnadňuje následné mytí.
V zimě se vyplatí zvolit program s mytím podvozku a závěrečným voskováním. Podvozek je nejvíce vystaven soli a vosk pomáhá vytvořit ochranný film na karoserii.

Co se s autem děje po vyjetí z myčky v mrazu
Když v mrazivém počasí vyjedete z myčky, voda zůstává v těsnění dveří, kolem zámků, v okolí zpětných zrcátek a v dalších spárách. Pokud auto hned poté odstavíte venku, voda v těchto místech může během krátké chvíle zmrznout. Výsledkem jsou přimrzlé dveře, zamrzlé zámky a obtížné otevírání kufru.
Kromě toho voda ulpívá i na podvozku, brzdových komponentech a v podbězích. Pokud zde dlouhodobě zůstává směs soli a špíny, zrychluje se vznik koroze a zkracuje se životnost podvozkových dílů.
Největší chyby při zimním mytí: Tyto tři návyky vás vyjdou nejdráž
Pokud při zimním mytí auta děláte následující tři věci, zaděláváte si na problémy, které se mohou projevit až za několik měsíců, ale o to víc budou stát.
1. Myjete auto v hlubokém mrazu a necháte ho venku zmrznout
První zásadní chyba je mytí auta ve chvíli, kdy je venku hluboko pod nulou, a následné odstavení vozu na mrazu. Voda v těsnění, zámcích, kolem oken i v podbězích rychle zmrzne a ráno můžete zjistit, že neotevřete dveře, kufr nebo že vám nepůjdou stáhnout okna.
Odborníci doporučují mytí raději odložit, pokud teploty padají k hodnotám kolem -10 °C, nebo využít temperovanou či vyhřívanou myčku a po mytí s autem ještě chvíli jezdit, aby proudící vzduch a teplo z provozu pomohlo vodu odpařit.
Drahý důsledek: poškozené těsnění, zlomené kliky při násilném otevírání dveří nebo zničené zámky, které je nutné měnit.

2. Používáte horkou vodu a vysoký tlak na promrzlý lak a spáry
Druhou častou chybou je snaha pomoci si horkou vodou nebo příliš intenzivním proudem z vysokotlaké pistole. Na promrzlém laku a skle může příliš horká voda způsobit teplotní šok a u již oslabeného nebo poškozeného skla hrozí prasknutí.
Je také velký rozdíl mezi šetrným oplachem a mířením úzkého proudu vody přímo do spár a na zámky. Při zimním mytí by proud vysokotlakého zařízení neměl mířit přímo do zámků ani do spár, jinak v těchto místech hrozí rychlé zamrznutí vody.
Drahý důsledek: poškozený lak nebo sklo a zamrzlé či zatuhlé zámky, které bude muset řešit servis.
3. Auto po mytí pořádně nevysušíte a podvozek necháte bez ochrany
Třetí kritický návyk je spolehnutí se pouze na krátký sušící program v myčce a úplné vynechání dosoušení a péče o podvozek. Odborné články otevřeně říkají, že žádná technologie nedokáže auto usušit úplně a že pro perfektní výsledek je potřeba ruční dosušení.
Zvlášť v zimě byste měli po vyjetí z myčky věnovat pár minut navíc těmto místům:
- Těsnění kolem dveří a kufru
- Oblast zámků, klik a zpětných zrcátek
- Prahy, nástupní hrany a oblasti, kde voda stéká
Podvozek je potřeba nejen opláchnout od soli, ale také chránit. Doporučuje se v zimě používat programy s mytím podvozku a pravidelně kontrolovat, zda na spodku vozu nezačíná koroze.
Drahý důsledek: rez na prazích a podlaze, předčasné poškození brzdových trubek, výfuku a dalších dílů, které mohou znamenat velmi nákladnou opravu nebo dokonce nutnost auto předčasně prodat.

Jak se o auto v zimě starat lépe
Kromě vyhnutí se těmto třem chybám se vyplatí osvojit si několik jednoduchých návyků, které prodlouží životnost auta a zvýší bezpečnost jízdy:
- Myjte auto pravidelně, ne jednou za celou zimu. Odborníci doporučují v období soli a břečky mýt zhruba jednou za dva týdny, podle intenzity provozu.
- Vybírejte myčku s programem na mytí podvozku a s možností aplikace vosku nebo sealantu, který chrání lak před solí a nečistotami.
- Po mytí ručně osušte těsnění, prahy a místa kolem zámků a zrcátek. U těsnění použijte silikonový olej nebo speciální přípravek, který zabraňuje přimrzání a vysychání pryže.
- Nezapomeňte na zimní směs do ostřikovačů s dostatečnou mrazuvzdorností a na kontrolu stěračů. Staré nebo popraskané gumičky v kombinaci se špinavým sklem zhoršují výhled a zvyšují riziko nehody.
- Po mytí, kdy jsou brzdy a podvozek mokré, pokud možno nezatahujte parkovací brzdu při dlouhém stání v mrazu. Voda může v lanovodech a brzdových mechanismech zmrznout a brzda zůstane zaseknutá.
Správně provedené zimní mytí auta je investice, která se vrátí v podobě pomalejší koroze, menšího opotřebení dílů a vyšší zůstatkové hodnoty vozu. Stačí vyhnout se třem zmíněným návykům a doplnit je několika jednoduchými kroky. Auto se vám odmění tím, že i po letech zimního provozu bude vypadat a fungovat mnohem lépe.
Zdroj: Autorský text, redakce Kapitalio.cz, Portalridice.cz, Volvista.cz, Auto.cz, Az-Pneu.cz, Nanotech-Europe.cz; Náhledová fotografie: Freepik